Friday, 29 August 2014

Kek Coklat Moist Meleleh (Kukus version)

Assalamualaikum.. Hari tu ternampak kek coklat moist kat fb.. Nampak sedap sgt.. Bagi saya, kek coklat moist tu kalau sedap tak payah topping coklat ganache pun takpe...Dah perfect! Cume kalau nak tambah kecoklatan dan kemoistan blhla tambah topping coklat ganache..hihi... Selama ni kalau buat kek coklat, mesti tak moist sgt, kering dan tak terasa coklatnyer. Kali ni buat, terasa coklatnye, moistnyer n bile tambah topping coklat cair memg sgt sedap.. Korang boleh try resepi ni. Gula dan susu tak terlalu manis, sume dah sempurna. Kalau nak kurangkan manis lagi, blh ikut citarasa masing2.. :)

Untuk buat kek ni sangat senang. Tak perlu mixer. Just blender- untuk telur, Senduk- untuk gaul adunan tepung. Saya suke topping coklat ganache yang ni lebih dari coklat ganache pada entry kek coklat lapis cheese sbb lebih pekat, tak keras masuk peti ais dan manis-manis susu. Sesuai dengan pahit2 kek coklat ni.



KEK CHOCOLATE MOIST
Bahan-bahan:
Bahan A
3/4 cawan gula pasir
3/4 cawan serbuk koko - kalau nak kurangkan pahit, boleh kurangkan kuantiti koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak

** Semua bahan digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga pekat.
**Rehatkan sebentar bila semua bahan dah sebati

Bahan B
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
**Semua bahan yang diayak

Bahan C
4 biji telur - diblender/dimix/dipukul sampai berbuih

Cara-caranya
1- Satukan bahan B dan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul menggunakan senduk
2- Bila bahan telah sebati, tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu minyak. Saya masukkan beberapa ketul coklat masakan dalam adunan supaya ia cair dalam kek selepas masak
3. Kukus adunan selama 30-45 minit / Bakar adunan selama 45-50 minit suhu 180 deg celcius
4. Ok, siap!


TOPPING COKLAT GANACHE
Bahan-bahan:
300 gm coklat masakan-dipotong kecil
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter
1/4 cawan air panas


Cara-caranya
1- Panaskan susu cair dan susu pekat - guna kaedah double boil
2- Masukkan coklat masakan yang telah dikisar halus dan kacau sehingga cair dan sebati
3. Padamkan api, dan masukkan butter. Kacau sehingga cair. Curahkan 1/2 coklat ganache ke atas kek. Biarkan 15 minit supaya ia meresap kedalam kek.
4. Panaskan lagi 1/2 coklat ganache dan masukkan air panas. Kacau sebati dan curahkan keatas kek.
5. Ok, siap!blh masukkan ke dalam peti ais.


Nah, saya belanja gambar kek choc moist.. :) :)