Friday 25 July 2014

Kek Buah Moist Kukus

Assalamualaikum...hai korang, kalau time raya kan mesty ramai sedara mara, kawan-kawan akan datang beraya kan. Hah, masa nila korang boleh sediakan desert yang best. Salah satu desert yang best adalah kek buah. kebanyakkn makcik-makcik ni suke kek buah sebab lembut, senang makan dan rasa manis buah. Dalam resepi ni saya dah kurangkan jumplah gula, tapi kalau korang nak kurangkan sikit lagi pon ok, sbb buah2 kering dalamnyer pun dah manis.. :)

Ok, malam semalam saya buat kek buah. Sangat sedap, lembut dan sesuai dijadikan pemanis mulut semasa raya nanti. Sebelum ni saya pernah buat kek buah bakar, tapi kek agak berderai berbanding dengan kek kukus, lebih lembap.


Resipi ini saya dapat dari sini : Tuan blog  ini

Disini saya ringkaskan resipinya.

Bahan-bahan:
250 gm butter
260 gm gula pasir - next baking, mungkin saya akan kurangkan lagi jumlah gula. tak minat manis :p
60 gm air panas
500 gm buah campuran - disebabkan saya tak suka buah pala, saya beli campuran buah kismis kuning dan hitam
3 biji telur gred B
1 sudu kecil esen vanilla

Bahan-bahan ayak:
1 sudu kecil cream of tartar
2 sudu kecil soda bikarbonat
350 gm tepung gandum

Cara penyediaan:

1. Masak gula pasir diatas kuali sampai warna keperangan (jangan sampai hangus). kemudian, letakkan air panas. Kemudian, masukkan butter dan biarkan ia cair. Gunakan api yng kecil jer yer. Kemudian, masukan mixed fruit dan biarkan ia mendidih. Setelah itu, angkat dan sejukkan pada suhu bilik. Selalunya saya biarkan kat luar selama 3-4 jam, supaya air manisan dapat meresap masuk kedalam mixed fruit tu.

2. Masukkan semua bahan ayak ke dalam bahan gula yang dimasak dan disejukkan tadi sedikit demi sedikit dan gaul dengan senduk kayu hingga rata dan sebati.

3.Dalam bekas lain, pukul telur sebentar atau gunakan mixer. Kemudian tuangkan ke dalam adunan tadi dan kacau sehingga menjadi adunan yang betul betul sebati. Kacau dengan senduk kayu juga.

4. Kukus selamat 3 jam di dalam pengukus yang telah dipanaskan airnya.  Kukus dengan api yang sederhana jer. Kalau nak tambah air pengukus, pastikan ditambah dengan air panas

5. Alas tutup pengukus ngan tuala/kain supaya wap air tidak menitik ke atas kek yang dikukus atau tutup loyang/bekas dengan aluminium foil yang dilenser dengan mentega semasa mengukus kek supaya kek tidak melekat di aluminium foil.

6. Bila kek ni dah masak, buka penutup kukusan dan biarkan kek ni dalam pengukus dulu hingga sejuk. Jika terus angkat buah akan turun. Pastu bolehlah keluarkan dari pengukus. Potong kek bila ia benar benar sejuk, lebih bagus, biar kan ia semalaman dalam tudung saji. 





Selamat mencuba! :D

No comments:

Post a Comment